Bölcső és sírhely

Cikk megosztása

Cikk megosztása

(Sírhelyek, síremlékek: 1.)

Egy útikalauzt megnyitva talán meglepő lenne azt olvasni, hogy azoknak, akik egy-egy hely története iránt érdeklődnek, különleges tájékozódási pontot nyújthatnak a temetőkben, templomokban, arisztokrata családok kriptáiban található síremlékek. Ez azonban a Közép-Európa tájait járó érdeklődők esetében nagyon is így van. A kisebb vagy a nagyobb településeket látogatva az egyik legérdekesebb helyszín a temető. A megfigyelő számos részlet alapján sajátos képet alkothat magának az adott vidék társadalmi környezetének és kultúrájának változásairól. Ez meglepő állítás lehet, hiszen a síremlékek, akárhol is vannak, önmagukban csupán rövid híradásokat nyújtanak, többnyire az adott személy neve, születési és halálozási éve szerepel a fejfákon, sírköveken.

Bevezetésként néhány példa. Gyakran látunk ugyanazon a sírhelyen közeli rokonokat, tehát férjet és feleséget, nagyszülőket és gyerekeket nyugodni. Amennyiben a rokoni viszonyok nincsenek feltüntetve, az évszámok alapján is tájékozódhatunk a rokonsági viszonyokról, és természetesen a nevek is segítenek eligazodni. Nők esetében a születési nevet, „szül.” vagy „Geb.“, „nar.“, is gyakran megtaláljuk, ami további családok sírjaihoz elvezethet minket. Olvashatunk további kiegészítéseket is, a módosabb, vagy a nemesi családok, a valamilyen okból hírnevet szerzett személyek (orvos, jogász, bankár, városi vagy vasúti tisztviselő) és özvegyük esetében, katonai vagy egyházi méltóság, udvari kamarás vagy uradalmi gazdatiszt, író, költő, aki alkotott és számos esetben a hazáért, vagy a nemzetért élt, halt.

Az egykori Habsburg Monarchia területein (kivéve az örökös tartományokat) egymás mellett találhatunk különböző kultúrákra, eltérő nyelvű társadalmi csoportokra utaló sírokat: az állam és az egyházak tövényi különválasztása előtt felekezetileg elkülönített temetőkben, később  vegyesen, amelyekben a  nevek is egyre kevertebb formákban jelennek meg. A szövegszerű közlések mellett egyéb szimbólumokat is elemezhetünk már egyetlen síremlék esetében is. Az egyszerűség kedvéért, utaljunk csak néhány alapvető jelre, amelyeket az idegenből tévedt látogatók is könnyen megfejthetnek: a síremlékek különböző jelzései hírt adnak az adott személy, illetve család felekezeti hovatartozásáról, a sírok, sírkövek mérete és díszítése a kor, illetve az adott társadalmi közeg esztétikai preferenciáiról. Maguk a nevek és a feliratok nyelve, a betűk típusa is (például szecessziós vagy puritán formák, németes-gót vagy éppen ciril betűk, akár héber és arab karakterek) sokat elárulhatnak a személy, vagy a család nemzetiségi hovatartozásáról, szociális státuszáról. A síremlékek a társadalmi reprezentáció megannyi jelzését közvetítik; nem csak az elhunyt hozzátartozói felé, hanem a jelen és az utókor szélesebb nyilvánossága számára is.

A síremlékek, annak ellenére, hogy rövid szövegszerű tartalmat és egyszerű jelzéseket közölnek, meglepően bonyolult összefüggések hálózatát közlik. A síremlékek többnyire nem egymagukban állnak – kivételt képeznek a valóban kiemelkedő helyre állított, történelmileg is jelentékeny szereplők sírhelyei, síremlékei. A sírok rendszerint zárt térben, fallal vagy kerítéssel kijelölt helyen állnak, kiemelve és megkülönböztetve a környezetüktől. A vallásokat és mítoszokat kutató antropológus Mircea Eliade nyomán az elkerítést biztosító „falak” (temetőkerítés, parkosított terek) szerepét a szakrális és a profán terek elkülönítő funkciójaként írhatjuk le. A szakrális tér természetesen más módon is létrehozható, az említett „kiemelkedő személyek“ síremlékei sokszor egy-egy templom, tehát szakrális épület belső tereiben helyezkednek el, a kripták is hasonló célt szolgálnak.

A temetkezési helyek szent terek, az identitás kifejezésének különleges terepét nyújtják: a közösség önmeghatározása számára ugyanis alapvető jelentőséggel bír, hogy milyen módon húzzák meg a határt a szent és a profán szférák között. Természetesen roppant sokféle temető-típust és temetkezési eljárást ismerünk a különböző kultúrákban. Alapvetően a lényeg nagyon hasonló: a síremlék, vagy a síremlékek együttese egymás közelségében egy adott társadalomnak az identitását fejezik ki. Természetesen előfordul, hogy a társadalom esetleg csak egy adott szegmensének a sír-kultúrájával találkozunk egy temetőben, vagy a közösségek egymástól elkülönítve temetkeznek egy adott temetőn belül. A temetőkben sokszor búcsúztató helyet is találunk, amelyek beleilleszkednek a környezetbe, és így tükrözik a közösség kultúráját (pl. felekezetiség). A sírok ilyen jellegű együttesét, társadalmi hovatartozását rendszerint a társadalmi nyelvhasználat is tükrözi: „evangélikus temető”, „ortodox temető”, „zsidó temető”. A szekularizációs folyamatok természetesen mindezen sokat változtattak. A modern társadalmak számára a szent és a profán tér elhatárolása veszített jelentőségéből. Ennek egyik sajátos kifejezése lehet, hogy a temetőt, temetést a legújabb cseh filmekben már sokszor profanizálva látjuk, de a temetkezési szokások is erőteljes szekuláris jelleget mutatnak (pl. az elhunyt búcsúztatásának szertartása végén ma már néha rockzene, vagy akár heavy metal is elhangozhat). A határok jelzései, néhány helyen már csak szimbolikusan emlékeztetnek az egykor alapvető jelentőségű elvekre és értékekre. A modern sírhelyek és temetkezési szokások az adott társadalom változásait is jelzik, sok mindent elárulnak a kultúra szerkezetváltozásáról.  

A síremlék a halottak emlékezetének ápolása révén az egyén, a család és a közösség életének alapvető jegyeiről tanúskodik, rendszerint különleges szabályok szerint kialakított térben. A síremlék révén a társadalom, vagy egy szegmense (egy etnikai, vagy felekezeti csoport) lokálisan azonosítható pontokon fejezi ki önmegértését a temporalitás keretein belül. Ez utóbbi meghatározás arra utal, hogy a síremlék, a temető nem csupán a múlt és a jelen, de a jövő horizontjára is kiterjed: egy közösen tisztelt, többnyire szigorú választóvonallal körülhatárolt tér szükséges a temporális horizontok fizikai megjelenítéséhez. A múlt és a jelen magától értetődik, a jövőre vonatkozó megjegyzés viszont magyarázatra szorul. A jelen generáció azon elvek és értékek alapján temeti el halottait, amelyek alapján elvárja, hogy róla a jövőben emlékezzenek. Elvárás és remény a saját élet utáni emlékezetre vonatkozóan nem más, mint a jövő generációira testált jelen, amely azzal számol, hogy a jelen a jövőben már múltként fog mutatkozni. Egyszerűbben szólva ez azt jelenti, hogy a jelen generáció elvárja, és reméli, hogy gyermekei és unokái úgy fognak majd gondoskodni az ő emlékezetükről, ahogyan maguk gondoskodnak az elhunyt hozzátartozóiról. Ennek a reménynek a kifejezése, hogy komoly beruházásokra és erőfeszítésekre képes: a gyakran költséges sírok, tartós síremlékek állítása befektetés a hosszan tartó emlékezet nyereségének, mintegy kamatának reményében. Ebben az összefüggésben említjük meg a temetkezési szertartásokat és a meghatározott időnként megismételt, közösségi ritusokat, mint amilyen a szekularizált keresztények által is ápolt „mindenszentek napja“.

Mindezekben a jelenségekben egy ősi, alapvető emberi reményt is érzékelhetünk, miszerint a személy addig él, amíg emlékeznek rá. A síremlék tehát, az emlékezet mellett a személy, a család, a közösség életének meghosszabbítását is szolgálja az időben. És mint látni fogjuk, ez az összefüggés fordítva is igaz: a jelöletlen sírok, tömegsírok, vagy akár a temetőrongálások az illető személyek vagy közösségek emlékének, az emlékezet ápolásának a lehetőségét szándékoznak felszámolni. Az ilyen intenciók, tehát egy fizikai térben történt pusztítás a megtámadott közösségeknek az időben kijelölt létezését igyekszik, visszamenőleg is megszüntetni:  a síremlék hiánya arra utal, hogy az adott személyek nem is léteztek volna. A halottak emlékezetének ápolása, a térben kijelölt gyakorlatának lehetősége a közösség időbeni létezésével függ össze, tehát a temporalitás mindhárom vonatkozásában meghatározó jelentőséggel bír.

Közép-európai kontextusban érdemes történeti korszakok szerint tárgyalni a temetők és sírhelyek kultúrájának változásait. A síremlékek kultúrájának megértéséhez feltétlenül különbséget kell tenni a modern, Közép-Európa kontextusában a 19. századtól kezdődő korszak és a korábbi időszakok között. Az alábbiakban a síremlékek társadalmi-kultúrális hátterére és irodalmi reprezenzációinak összefüggéseire reflektálunk három különböző időszakban: a 19. és a 20. század első időszakában, a II. világháború idején és az azt  követő korszakban, illetve a jelen emlékezetkultúrájában.

A hosszúnak is nevezett 19. század vonatkozásában utalni kell a nemzetépítés fontos mozzanatára, röviden a nacionalizmus és az egzisztencia viszonyára. Ellentétben a nyugat-európai romantikával, a nemzetépítés tudatformáinak fejlődési irányait a Közép-Európában politikai küldetést is vállaló irodalmi romantika jelölte ki, amelyek a későbbiekben is meghatározó szerepet játszottak. Az 1980-as évek elején az ideológiák tárgyalásának új fejezetét nyitotta meg Benedict Anderson (Imagined Communities, Verso, 1982, magyarul: Elképzelt közösségek, Budapest, L’Harmattan, 2006.), amelyben a nacionalizmust új megvilágításban tárgyalta. Két motívumot érdemes kiemelni elméletéből: az egyik, hogy a többi ideológiától eltérően a nacionalizmus megkülönböztetett szerepet játszott a szekularizáció folyamán. A modern egzisztencia számára a nacionalizmus pótolni tudta a vallás egyik fontos aspektusát, válaszokat nyújtott az egyén és a közösség létezésének alapvető kérdéseire. A „Miért érdemes életünket feláldozni?”,  vagy „Mi adhat az életnek és a halálnak értelmet?” típusú kérdések számára a nacionalizmus új egzisztenciális kereteket, adekvát nyelvi- és tudatformákat nyújtott. A nacionalizmus, a többi ideológia absztrakt elveivel szemben egy konkrét közösség, a nemzet tagjaként jelöli ki az egzisztencia helyét, és életének paramétereit. A nemzet az angolban  („nation”), hangsúlyozza Anderson (ahogy számos más nyelvben is, nemzet, národ) a születésre vonatkozik. Az ember egy nemzet tagjaként születik, tehát eleve angol vagy francia, cseh vagy magyar – de soha nem születhet szocialistaként, liberálisként vagy egyéb ideológia képviselőjeként. De absztrakt ember sem születik, ahogyan Edmund Burke riposztolt a francia felvilágosodás „egyetemes ember” koncepciójára (Töprengés a francia forradalomról, Budapest, Atlantisz, 1991); mint mondta, találkozott franciával és skóttal, malájjal és portugállal – de csak úgy „emberrel” még soha.

Az egzisztencia meghatározottságai, az élet és a halál a nemzet keretei között nyerhetik el értelmüket. A szekuláris modernitás átveszi a görög-keresztény hagyomány egyik fontos elemét, t.i. hogy az emberi élet és halál értelmét etikai dimenzióba helyezi. Az ember az életét bizonyos értékhorizontok mentén, azokért való tudatos cselekvésben, ha tetszik küzdelem révén  „váltja meg”. Az üdvösség, avagy a boldogság nem lehet csupán hit és isteni kegyelem, avagy kontempláció eredménye. Az európai egzisztencia számára az élet és a halál etikai feladvány, döntések és cselekvés, rendszerint szenvedéssel járó cselekvést, és önfeláldozást jelent. A viszonyitás, az értékrendszer már nem transzcendens. A transzcendencia dimenzióját egy adott nemzeti közösség nyilvánossága váltja fel. Ezt a folyamatot készítette elő a protestantizmus, amely a szentírás szövegeivel együtt a vallás gyakorlását is népnyelvre fordította le.  A nacionalizmus keretében ezért érdemelnek megkülönböztetett figyelmet, nyernek életük vagy haláluk révén jelentőséget azok, akik egy nemzet felvirágzásáért küzdöttek, munkálkodtak, és különösen azok, akik a hazáért, a nemzetért „áldozták életüket“. Erre utalnak a  nemzet neves képvsielőinek elkülönített síremlékei, és mint ahogy látni fogjuk, ezért fontos a „névtelen hősök“ emlékezetének ápolása is. Az egyéni egzisztencia és a  társadalom önmeghatározása számára nem egyszerűen vallási pótlék a nacionalizmus, ezt hangsúlyozza Anderson is. Miután a szekularizáció háttérbe szorította a vallási hagyományokban megformált és megválaszolt egzisztenciális kérdéseket, a nacionalizmus mintegy betöltötte azt a funkciót, amely az emberi létezés számára alapvető jelentőséggel bír: az élet és a halál értelme, és nem utolsó sorban az élet utáni élet, tehát az emlékezet jelenségeiről van szó.

Anderson elméletének számunkra másik fontos mozzanata éppen Közép-Európa nacionalizmusának jellemzésére vonatkozik, amely az érintett nemzetek  kifejezetten nyelvi önmeghatározására utal. Az említett kötetben a 19. századi Közép-Európa nemzeti törekvéseit Anderson szótár-nacionalizmusként kategorizálja. Az elméletnek számos támogatója és bírálója akadt, kétségtelen viszont, hogy a nyelv, a nyelvi megújulás, a nyelvújítás, a közép-európai nemzetek (újra)formálódásában centrális szerepet játszott. A kulturális és politikai nemzetek fogalmi keretében a közép-európai nemzetek is az alapvetően kulturális identitásra alapozó közösségek kategóriájába sorolhatók. Ez azt jelenti, hogy a politikai nemzetté válás – az államalkotás – feltételének a kulturális nemzetté válást tekintették. A nyelv és a kulturális vonatkozások tekintetében fontos kiemelni, hogy a nyelvi kultúra kiépítése, illetve az önálló kultúra alapján legitimált közösség politikai kereteinek, tehát a szuverén államnak a megteremtése, az egyes egzisztenciák számára is feladatot, szó szerint egzisztenciális programot nyújtott. A nyelvi keretek megtermetése a nyelvészek, a szótár-alkotók, az enciklopedisták és a történészek mellett az irodalmárokra hárult, akik tudatosan részt vállaltak a nemzetépítés munkájában. Az írók és a költők a nacionalizmus programját a legkülönfélébb irodalmi zsánerekben igyekeztek népszerűsíthető formákban megfogalmazni, a szélesebb nyilvánosság számára is elérhető formák közül különösen a színház szerepét kell kiemelni. Az új korszak irodalmi művei a nemzet és az egzisztencia viszonyát etikailag is értelmezhető strukturákban jelenítették meg és ehhez igazodó formákban tették közzé. Kivételesen fontos műveket szakrális tisztelettel övezve a közösség ennek megfelelően ismert el, rendszerint már a megszületésük pillanatában kanonizálva a műveket – és korántsem csak a himnuszokat.

Számunkra, a síremlékek és a nemzeti kultúra összefüggésében a nemzeti romantika egyik kiemelkedő  magyar költője, Vörösmarty Mihály bizonyára legismertebb versére utalunk. A Szózat 1836-ban keletkezett, és 1837-ben jelent meg az Aurora című almanachban. A nemzeti irodalom kanonikus szövege sokáig nemzeti himnusznak számított és a nemzeti öntudat kiépülésében, a Habsburgokkal szemben vívott szabadságharc (1848-1849) előkészületi szakaszában jelentős szerepet töltött be. Érdemes néhány sorát idézni, amelyek rávilágítanak arra a két mozzanatra, a nemzet és az egzisztencia viszonyára, amit Benedict Anderson kapcsán tárgyaltunk.

Az első strófa első szava a „haza”, amely nyomban az egzisztencia („magyar”) két határkövének metaforikus, tehát képszerű, de térben rögzíthető pontjait jelöli ki: a bölcsőt és a sírt.

Hazádnak rendületlenűl / Légy híve, oh magyar-. / Bölcsőd az s majdan sírod is, / Mely ápol s eltakar.

Az egzisztencia egyértelműen nemzeti keretek között kap értelmet, pontosabban a „rendületlen hűségre” való felszólítás az élet és a halál számára értelmet adó programot rendel számára. Az imperatívusz: „Légy” jelzi, hogy valóban etikai kötelességet kap az ebbe a közösségbe született egzisztencia, lásd: „rendületlenül”, tehát kitartóan, állhatatosan, egy életre szóló feladattal.

            A következő versszak azért is fontos, mert értelmezi az első szakaszt, és a térbeli elhelyezés: ”Itt” egyértelmű és szintén programszerű kizárólagosságot jelent:

A nagy világon e kívűl / Nincsen számodra hely; / Áldjon vagy verjen sors keze: / Itt élned, halnod kell.

Ez a szakasz majd megismétlődik, erős hangsúlyt kap azáltal, hogy ez a vers zárószakasza is. Tehát a Szózat utolsó sora emlékeztető, ugyanakkor végérvényes következtetés és az egzisztenciát érintő, mindent lezáró felszólítás. Egyben jóval több annál: a ”sors keze” által jutalmazva vagy büntetve, de a nemzet minden tagjára érvényes az egyéni mérlegelést és a szabad akaratot felülíró parancs: „Itt élned és halnod kell”. A vers megzenésítésében (Egressy Béni 1843) a komoly és melankolikus melódiát az utolsó sorokra énekelt drámai akkordok zárják.

A vers minden második szakasza az áldozatokról, az elődök hőstetteiről szól, amelyek ’itt’ történtek, ám a jelen és a jövő generációira kötelességet szabnak ki. A vers felénél a strófa zárószavai felkiáltójellel foglalják össze a történelmi képeket:

Egy ezredévi szenvedés / Kér éltet vagy halált!

A vers második fele fokozza az áldozathozatal szerepét, gyakori motívumok a temetkezés, a vérontás, a gyász, illetve a sír szinonímái. És utolsó strófa teljes egészében, nyomatékosan megismétli a fenn idézett második szakaszt:  az ’Itt’ térbeli, az ’élet és a halál’ temporális  határokat jelölnek ki egy etikai program számára – a romantikus nacionalizmus koordinátarendszerében.

A 19. század közepén kelt vers korántsem ’magyar specialitás’, hiszen a német romantika hős- és halál-kultuszát idézi, amit a költő az egyéni szintről a kollektív, egyértelműen nemzeti szintre transzponál, miközben a melankolikus hangnem – a lelkesítés intenciója mellett is – kifejezetten Vörösmartyra jellemző lírai (vagy magyar?) „búskomorság”. Ám a motívumokat és a hasonló vonalú etikai imperatívuszt természetesen Közép- és Kelet-Európa más nemzeteinek irodalmaiban is megtaláljuk. Vörösmarty reprezentatív módon öntötte lírai formába saját – és sok más nemzet – nacionalizmusának lényegi aspektusait. A halál szimbóluma a sír, mint toposz az egyéni élet értelmét jelöli ki egy új keretben, a nemzet fennmaradásáért való áldozathozatal és az emlékezet, mint az egyénre és a közösségre rótt etikai kötelesség formájában.

Hasonló motívumot találunk Vörösmarty cseh kortársa, Karel Hynek Mácha  (1810-1836) epikus versében; külön érdekesség, hogy a Május ugyanabban az évben kelt, mint a Szózat, és mint a cseh romantika kanonikus műve szintén jelentékeny inspirációt, a metaforák kimeríthetetlen kútját nyújtotta a következő generációk számára. A Harmadik énekben az alábbi sorokat olvassuk[1], amelyeket a korábbi, illetve idősebb generáció tagjai még az iskolában megtanult formában „fejből tudtak”:

Amerre folytok, messzire sodorva, / S ott is, hol rátaláltok partotokra, / Az úton üdvözöljétek a földet.
Az imádott földet, a szép földet, anyámat, / Mert bölcső az és sír, a kebel és az öl, / Dús örökömet, egy igaz hazámat – 

Az „anyaföld” iránti viszony személyes, intim és romantikus, érzékeljük az egzisztenciális és nemzeti rétegek azonosítását. Ugyanakkor hiányzik a Szózatban nyilvánvaló etikai összefüggések szigorú következtetése, tehát a történelmi múltra, az ősök áltozathozatalára hivatkozott egzisztenciális kötelesség,  a személyre szóló – ószövetségi-protestáns háttérre támaszkodó  – parancsolat jóformán vallásos „szentsége”, vagy csak közvetve, implicit módon van jelen. 

A 19. századi nacionalizmus és az ezzel összefüggésben kialakult emlékezet-kultúra természetesen kihatott a 20. század síremlékeire és temetkezési szokásaira is. Közismertek a katonasírok, amelyek még nem mindig tükrözik a nemzeti hagyományt. Cseh kontextusban különösen érdekes a Hradec Králové (Königgrätz) vidékén zajlott porosz-osztrák háború és az 1866. július 3-án vívott döntő csata. Az osztrák-magyar kiegyezés közvetlen előzményeként számonttartott háborúskodást követően a két nagyhatalom megbékélt, és ennek jegyében a 19. század végén számos emlékművet, síremléket állítottak az elesett tisztek, illetve tömegesen eltemetett katonák emlékére. A mintegy száz kilométer szélességben számos ponton elhelyezett emlékoszlopokon, emlékműveken sem a porosz, sem a Habsburg-oldalon nem mutatkoznak  nemzeti szimbólumok (leszámítva a két állam hivatalos szimbolikáját), mindössze a katonai hovatartozás megjelölését találjuk, miközben az etnikai  sokszínűséget (német, cseh, magyar, horvát) a feliratok különbözö nyelvei reprezentálják. A két császárság eltünte nyomán az emlékműveket egyik érintett nemzet (osztrák, német, magyar, cseh, szlovák, horvát) sem tartja számon a közösségi emlékezet szakrális helyei között, az emlékművek gondozása és a helyi emlékmúzeum jobbára csak történeti, illetve hadtörténeti jelentőséggel bír. Igaz, a „csata” emlékezete egyrészt alkalom egyfajta népi búcsújárásra Sadová erdeiben (rendszerint a május 8-i emléknapon, ami viszont II. világháború emlékezetkörébe is tartozik). A július elején a porosz, illetve az „osztrák” egyenruhás katonai felvonulás és csata-imitáció turisztikai látványosságként és találkozási pontként szolgál a közép-európai országok katonai hagyományörző klubjai számára.

Csehországi kontextusban érdemes volna vizsgálni az I. Világháború ’elesett hőseinek’ emlékezet-kultúrájának nyomait. A számtalan emlékmű a helységből származó katonák névsora mellett az akkor még csak jövőbeni csehszlovák államért hozott áldozathozatalra utaló szövegeket találunk. Nem egyszerű ugyanis választ adni a haláluk értelmére: Miért is haltak meg az Osztrák- Magyar Monarchia  különböző nemzetiségű katonái – talán Őfelségéért? Avagy, amint szintén gyakran olvassuk, a csehszlovák nemzet államáért, amit viszont aligha sejthettek az „önkéntelenül“ elesett katonák 1915-16-ban? A csehszlovák köztársaság megszületésében fontos szerepet játszó légionáriusok emlékművei is érdekesek lehetnek, ám ezúttal viszont egy olyan jelenségre utalunk, amely sajátosabb illusztrációként szolgálhat az alapvető témánk számára.

A síremlék és temetkezési kultúra, illetve a nacionalizmus összefüggésében érdemes egy különös jelenségre felhívni a figyelmet, amelyet újratemetésként szoktak emlegetni. Az újratemetés mindig rendkívüli esemény, valamilyen különleges alkalommal történik, a nyilvánosság részvételével, fontosnak szánt üzenettel.

A lengyel és a magyar szabadságharcok hőse, a bécsi forradalom katonai parancsnoka,  Józef Bem (Bem József), aki törökországi emigrációban halt meg 1850-ben, Murat pasa néven a szíriai Aleppóban, ahol a szultán számára tett katonai viszontszolgálatot. Az iszlám hitre tért Bem „apó” , ahogy az idősödő, de valóban kiváló hadvezért a magyarok emlegetik, végül 1929-ben tért vissza szülőhazájába. Ám – a mai napig élő legenda szerint – vallási okok miatt nem lehetett gyaur (azaz nem-iszlám) földbe helyezni, ezért a kompromisszum jegyében a föld fölött, hatalmas márványoszlopokra helyezett szarkofágban nyugszik Tarnówban.

Magyar történelmi kontextusban több példát is említhetünk, így például Rákóczi Ferenc hamvai a nemzeti szuverenitás demonstrációjaként, szállíttattak (szintén) törökországi emigrációból a kassai Szent Erzsébet Dóm kriptájába, 1906-ba. Már magát az ereklyét szállító vonatot is nemzeti szimbólumként üdvözölték útja során, a Szeged pályaudvarán a szerelvény elhaladtának centenáriumi ünnepére emléktáblát is kihelyeztek. Ugyanebben az évben tért haza Thököly Imre szülővárosába, Késmárkra, szintén Törökországból.

Ez alkalommal vizsgáljunk meg két csehországi példát, amelyek a halottkultusz és a nemzeti emlékezet találkozási pontján találhatók. Az első példa az említett romantikus költő, Karel Hynek Mácha, újratemetése Csehországban a nemzeti emlékezet része. A cseh romantika egyik legjelentősebb szerzője szinte kizárólag a Május című versével szerepel az irodalmi kánonban, már csak azért is, mert rövid életében mindössze egy, hasonló című kötete jelent meg, 1836-ban, magánkiadásban. Korának jelentős kritikusai sem fogadták különösebb elismeréssel, így a fiatal költő ismert szerzőként, de különösebb hírnév nélkül hunyt el még ugyanebben az évben. A csehországi nyilvánosság és irodalom elsősorban német nyelvű volt, Mácha viszont cseh nyelven írt, híres grafikái és útirajzai is a cseh(országi) történelem nyomvonalait követték, szerelmei között is méltányolta, hogy melyikük volt hajlandó cseh nyelven beszélni és olvasni, viszont egyetlen fiának édesanyja még beszélni sem volt hajlandó csehül. A költőt a Prágától északra fekvő Litoměřicében temették el, a prágai Szt. Ignác  templomban tartott rekviemen a szülők és a családtagok, tanárai és barátai mellett a cseh nyelv fejlődésében meghatározó szerepet játszó nyelvész, Josef Jungmann is megjelent. Máchát az 1850-es években, a forradalmak leverését követő Habsburg-abszolutizmus nyomán megerősödött nemzeti ambíciók hulláma fedezte fel, mint a nemzeti irodalom egyik fontos megalapozóját. A „májusiak” mozgalmát a cseh irodalom klasszikusai képviselik, mint Karel Havlíček Borovský, Jaromír Erben, Božena Němcova és nem utolsó sorban Jan Neruda, aki a Máj című almanach egyik alapítója volt. Mácha szimbolikus szerepet töltött be a nemzeti érzelmek kifejezésben halála centenáriuma után. A müncheni egyezményt követően kezdeményezés indult a kulturális és a politikai identitás egységére a nemzeti összefogás erejét kifejezésének céljával. A Csehszlovák Nemzeti Bank elnöke Karel Engliš  javaslata nyomán az akkor már nemzeti szimbólumként számon tarott Mácha földi maradványait a náci birodalomnak ítélt Litoměřicéből átszállították, tudományos vizsgálat alá vetették, majd hatalmas tömeg részvételével a prágai Vyšehradon létesített Slavín nemzeti temetőben helyezték végső nyugvóhelyére. A romantika jegyében élt és alkotott cseh költő a kortárs magyar sorstárs „Szózata” jegyében, a közép-európai nacionalizmus testamentumának („Itt élned és halnod kell”) tett eleget egy évszázaddal a halála után is. Pont ezért idézhetjük a magyar romantika másik klasszikusának Petőfi Sándornak versét, a Nemzeti dalt:

„Hol sírjaink domborulnak,

Unokáink leborulnak.”

Így szól a közép-európai környezetben is érvényes nemzeti testamentum. A sírnak ott kell lennie, ahol „a haza”. Ha a haza határait máshol húzzák meg, akkor a sír helyét is ennek megfelelően kell változtatni. A posztumusz generációk teljesítették a romantika programját. Ugyanakkor 1939. korszakhatár is, a 2 világháborúval megrendültek a 19. századi nemzeti önértelmezés formái.

Ennek jelzése lehet, hogy egy másik újratemetés a 21. század elején már alig keltette fel a cseh nyilvánosság figyelmét. Az első világháború cseh légiójának legendás alakja, háromszoros emigráns, a Heydrich-merénylet tervezője, a hidegháború idején a külföldi hírszerzés vezetője, František Moravec hamvainak hazahozatala Washingtonból és búcsúszertartása szülővárosában, Čáslavban 2022. április 26-án a közmédia és a szakértők, az értelmiség egy része és a lokálpatrióták korlátozott érdeklődése mellett zajlott. A nemzet egésze lényegében alig reagált az eseményre.

A 2. világháborút követő időszak, különösen a jelenkor síremlék-kultúrája és irodalmi megjelenítése viszont már egy másik fejezet témája.

Pató Attila

(A szöveg apró változásokkal – lényegében csak az idézetek forrásainak cseh bibliográfiai adataival – azonos a cseh nyelven megjelent szöveggel: „Kolébka i hrob. Janusovská tvářnost hřbitova v kulturní tradicí střední Evropy.“ In: Pavel Panoch (szerk.): Hřbitovy zmizelých. Průvodce po sudetských hřbitocech východních Čech: Podkrkonoší. Pardubice, Univerzita Pardubice, 13-22.)


[1] Kudy plynete u dlouhém dálném běhu / i tam, kde svého naleznete břehu, / tam na své pouti pozdravujte zemi.
Ach zemi krásnou, zemi milovanou, / kolébku mou i hrob můj, matku mou, / vlasť jedinou i v dědictví mi danou, / šírou tu zemi, zemi jedinou! 

A magyar fordítás Efraim Izrael munkája, amely a cseh eredetivel megtalálható: https://www.magyarulbabelben.net/works/cz-hu/M%C3%A1cha%2C_Karel_Hynek-1810 Letöltés dátuma: 2023.09.05.

További cikkek

Martin Pollack emlékére

2025.01.27.

Interencia

Életének nyolcvanadik évében 2025. január 17-én elhunyt Martin Pollack, a kortárs osztrák irodalom egyik legmeghatározóbb, legtekintélyesebb alakja. Az általa feldolgozott témák miatt, amelyek a közelmúlt tragikus közép-európai eseményeit tárják az olvasó elé, és az irántuk tanúsított nemzetközi érdeklődés miatt helyénvaló, hogy röviden mi is megemlékezzünk róla.

Esterházy Mycielska Mária, a magyar-lengyel Antigoné halálának 50. évfordulóján

2025.01.22.

Interencia

1975. január 21-én, azaz épp ötven évvel ezelőtt történt, hogy Esterházy-Mycielska Mária, befejezve földi pályafutását, a lengyelországi mieleci otthonában visszaadta lelkét a teremtőjének.Az életében fivére, János által csak „angyali jó Mariskának” nevezett Esterházy Mária halálának 50. évfordulója alkalmából szerettei, rokonai és tisztelői a kelet-lengyelországi Wiśniowa település templomában, iletve a Mycielski...

Vasbölcső

2024.12.04.

Interencia

Milivoj Miki Roš, a sokoldalú személyiség íróként, forgatókönyvíróként, rendezőként és színészként van jelen a szlovén kultúrában. Nevének említésekor kisregények (Buffett), regények (A jézusi katapult és a Visszatérés az örökkévalóságból), képeskönyvek (A gyermek Miló kincse), mesekönyvek (A babiloni törpe és Így láttam a világot az asztal alól) jutnak az olvasó eszébe....

Josef Toufar, a csehszlovákiai egyházüldözés mártírja

2024.11.01.

Interencia

A Hradec Králové-i kerületi bíróság néhány héttel ezelőtt, 2024. október 10-én rehabilitálta a csehszlovákiai kommunista egyházüldözés egyik legismertebb áldozatát, az 1950-ben törvénytelenül letartóztatott, fogvatartott és végül mártírhalált halt Josef Toufar čihosti plébánost, akinek neve a csehszlovákiai kommunista egyházüldözés egyik szimbolikus eseményéhez, a čihosti csodához kapcsolódik. Az atyát a templomában történt...

A magyar vonatkozású szentek mint emlékezethelyek a muravidéki szlovénok körében

2024.10.13.

Interencia

A szlovénok, a történelmi Magyarország egyik legkisebb lélekszámú etnikuma körében is jelentős a magyar vonatkozású szentek tisztelete. Ma is közös emlékezethelyként tekinthetünk Szent István, Szent László és Szűz Mária, a magyarok nagyasszonya személyére.

Käfer Istvántól búcsúzunk

2024.08.07.

Interencia

Mély megrendüléssel tudatjuk, hogy 2024. augusztus 5-én, életének kilencvenedik évében elhunyt Käfer István, a Szent Adalbert Közép- és Kelet-Európa Kutatásokért Alapítvány kuratóriumának elnöke, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem nyugalmazott intézet- és tanszékvezető tanára, a magyar-szlovák irodalmi kapcsolatok neves kutatója.Tanár Úr Budapesten született 1935. június 3-án. A második világháború éveire eső...

Szlovenszkóról – alternatívan

2024.06.29.

Interencia

Van egy jó hírünk! Szlovenszkóba át lehet menni csak úgy, a személyit sem kérik. Vinni persze kell. Szlovenszkó jó hely. Vannak ott magyarok és vannak ott szlovákok. Nem jól írom. Vannak ott szlovákok, ők adják az állam nevét. Mi azonban délről közelítünk, ha átmegyünk és előbb magyarokkal találkozunk. Nekünk ez...

Autópályák Közép-Európán át

2024.06.04.

Interencia

Az autópálya hálózatban térségünkben még ma is a sugaras-gyűrűs szerkezettípus dívik, Nyugat-Európában pedig a rácsos, vagy raszteres szerkezet. Ez lehetne a mi követendő mintánk is. A rácsos, raszteres hálózat kiválóan betölti szerepét. Az ezekkel összekötött országok egymás mellett fekszenek, egy kelet-nyugat irányú vonal mentén. Létezik egy másik természetes fejlesztési irány...

„…Van-e még náció, mely úgy értene a mulatás nemes úri művészetéhez, mint a lengyel, meg a magyar?”

2024.03.22.

Interencia

Egy eladásra kínált hagyatékból került elő az a meghívó, melynek témája az 1937. január 13-án, szerda este megrendezett Magyar-Lengyel Bál a Hungária Szállóban. A meghívóból kiderül, hogy az eseményt a Magyar-Lengyel Diákszövetség rendezte, és József Királyi Herceg és Dr. József Ferenc Királyi Herceg legmagasabb védnöksége alatt valósultak meg.

Szlovéniai (át)utazások

2024.02.25.

Interencia

A mellékutak érdekesebbek a főutaknál. Ez volt a kilencvenes években a nem sokkal korábban függetlenedett szlovén állam idegenforgalmi ügynökségének egyik szlogenje. A jelmondatban felfedezhető némi kesernyés büszkeség, ami abból fakad, hogy a mai Szlovénia területére mindig is a nagyobb központok, Bécs, Trieszt illetve Velence közti átmenő forgalom volt jellemző. Most...

Haza és hazaszeretet a békéscsabai születésű Zsilinszky Mihály (Michal Zsilinszky) felfogásában

2024.02.01.

Interencia

Zsilinszky Mihály az alföldi szlovákok központjában, Békéscsabán született 1838-ban. Abban a korban élt, amikor a Felföldön kialakuló nemzeti mozgalomhoz képest „az Alföld periférikus helyzetbe került”, de nemcsak a magyar közélet személyisége lett, hanem tagja volt a Matica slovenskának is, a feloszlatott Matica gyűjteményéből megmentette Ján Hollý, Andrej Sládkovič, Pavol Jozef...

A magyar nyelv szerepe a Vendvidék templomaiban

2024.01.17.

Interencia

A dualizmuskori nemzetiségi politikai a szlovénok magyar nyelvtudását és lojalitását a magyar államhoz elsődleges célként kezelte, ahogy így volt ez más magyarországi nemzetiségek tekintetében is. A magyarországi szlovénok kétharmada katolikus, egyharmada evangélikus vallású volt. A szószékről elhangzó szótól így nagy hatást vártak.  A magyar nyelvű prédikáció bevezetésével a felnőtt lakosság...

Háború és irodalom Ukrajnában 2014 után

2023.12.31.

Interencia

2023. december 11-én Budapesten került sor arra a beszélgetésre, amely a 2014-ben kitört háború alatti ukrán irodalommal foglalkozik. Fedinec Csilla történész, Körner Gábor műfordító és Pálfalvi Lajos irodalomtörténész, Halász Iván moderálása mellett sokoldalúan járták körül ezt az izgalmas témát. Bár a résztvevők döntően a mostani fejleményekre koncentráltak, az ukrán irodalomról...

Mit jelentett nekünk Kundera „üzenete”?

2023.12.30.

Interencia

Negyven éve jelent meg az emlékezetes esszé, a nagy hatású fölkiáltás Közép-Európáért. Hogy egyáltalán létezünk. Mert úgy látszott, kitörölt bennünket a jelenből és az emlékezetből Európa jaltai kettéosztása. Tizenöt évvel voltunk 1968 után. Amikor először találkoztam Milan Kundera írásaival. Nemzedékem számára történelmi esztendő volt ez. Nagy Gáspár így idézte föl...

Merre sodródott Atlantiszunk?

2023.12.05.

Interencia

Idén lett negyven éve, hogy Milan Kundera megjelentette „Az elrabolt Nyugat, avagy Közép-Európa tragédiája” című esszéjét. Az Interencia ehhez az évfordulóhoz kapcsolódva esszésorozatot indít, elsőként Agnieszka Janiec-Nyitrai írását közöljük.

Templomszentelés Dunasápújfalun

2023.12.01.

Interencia

Szlovákiában, a Pozsony melletti Dunasápújfalun, 2023. december 10-én, vasárnap, egy új, most épített templomot szentel fel Stanislav Zvolenský, pozsonyi érsek.

Bölcső és sírhely

2023.11.26.

Interencia

Egy útikalauzt megnyitva talán meglepő lenne azt olvasni, hogy azoknak, akik egy-egy hely története iránt érdeklődnek, különleges tájékozódási pontot nyújthatnak a temetőkben, templomokban, arisztokrata családok kriptáiban található síremlékek. Ez azonban a Közép-Európa tájait járó érdeklődők esetében nagyon is így van. A kisebb vagy a nagyobb településeket látogatva az egyik legérdekesebb...

Anton Straka élete

2023.11.03.

Interencia

Anton Straka diplomata volt, a csehszlovák külügyminisztérium állt a háta mögött. Nem magánemberként, hanem hivatalnokként segítette a két világháború közötti időszakban a magyar írókat és költőket Budapesten és Prágában. Csehszlovákiában a magyar irodalmat és zenét, Magyarországon a cseh és szlovák irodalmat és zenét akarta népszerűsíteni. Magát mindkét kultúra propagandistájának tartotta....

A csehszlovák álom

2023.10.29.

Interencia

Hazám, Csehszlovákia, az egyetlen szellemi haza, amelyet egyáltalán a magaménak mondhattam, mindenekelőtt egy álom volt. Egy csodálatos álom az emberek között újjáépített igazságosság és egyenlőség hazájáról, amelyben az állampolgárság és a hűség az etnikai identitás és nyelv fölötti elvekre épül. Egy olyan szédítő álom, amelyért sokan haltak meg mindkét világháború...

Az emberélet útjának felén

2023.10.25.

Interencia

Október végén Hruscsov és Tito elvtárs szarvasvadászaton vett részt a Kaukázus vadonjában. Testvéri egyetértésben ejtettek el néhány mutatós példányt, köztük egy tizenkettest is. Bulganyin elvtárs csak a hegygerincen csatlakozott a vadászkiránduláshoz, az utazás alatt ugyanis egy kicsit lebetegedett. A fertőzés terjedt. Európa az éjszakákat átvirrasztó dohányosok fullasztó köhögésétől rázkódott. Lehűlt...

Mulandóság

2023.09.23.

Interencia

Nézegetem Borut Peterlin szlovén fotós Flower power című, közel másfél évtizeddel ezelőtt készült képsorozatát az interneten, és azon az idézeten gondolkodom, amely mottóként szerepel a szerző honlapján a politikai eseményeken lefotózott növényeket ábrázoló képek mellett: „Száz évvel később a politikusok nevére nem emlékszik majd senki, de a növényekét mindenki fogja...

A Balkán (h)arcai tegnap és ma

2023.09.15.

Interencia

A Balkán kifejezés az itt élő népek számára réteges tartalmakat hordoz, de nem puszta földrajzi fogalom a magyarság számára sem. – A múltunk egy szerves darabja. Ez a kapcsolat ugyan felettébb ellentmondásos, ám kölcsönhatásokban, tanulságokban bővelkedő.

„Csak mécs szerettem volna lenni. Kicsinyke körnek éltető tüze.”

2023.07.30.

Interencia

Tarczay Gizella (1896-1981) irodalmár, költő, műfordító, tanár, könyvelő, a délszláv és a bolgár hegyeket, illetve a Tátrát járó hegymászónő A hűtlen folyam című 1916-1918 között íródott zágrábi naplóregénye és naplója a Szent Adalbert Közép- és Kelet-Európa Kutatásokért Alapítvány kiadásában jelent meg. A horvátországi, Modrus-Fiume vármegyei Cernik faluban született, édesapja az...

Reflektáltalan szempontok a szlovák történelemfelfogásban

2023.07.28.

Interencia

A magyar–szlovák történelemfelfogás különbözőségeit ideje lenne tételesen számbavenni ahhoz, hogy politikusaink ne szét-, hanem összebeszéljenek. Ehhez pedig alapos intellektuális előkészítő munka szükséges, amely már megindult, de nem látni, pedig most nagyon kellene, hogy láthatóvá váljék.

Kundera emlékéről

2023.07.14.

Interencia

Július 11-én távozott e világból Milan Kundera. A cseh író. Igazi honfitársunk Közép-Európából. Először talán a pozsonyi Irodalmi Szemlében találkoztam a nevével. A történelmi 1968-as esztendőben utolsó éves egyetemistaként már januártól alapos figyelemmel kísértem, mi történik Csehszlovákiában. Nagy nemzetközi visszahangja volt az előző évi csehszlovák írókongresszusnak. Nem véletlenül látták később...

Szlovák, német és cseh írók a dualizmus kori Budapest kávéházi életéről

2023.07.09.

Interencia

A kávéház a nagyváros félnyilvánossági színtereként „a budapesti polgár szocializációjának egyik fontos intézményévé lett...” Kósa László mellett Gundel Imre és Harmath Judit is hangsúlyozza a kávéház szocializáló szerepét: „ősidők óta […] egyes rétegek kötetlen találkozására, beszélgetésre, gondolatok cseréjére” adott lehetőséget. Gyáni Gábor megfogalmazásában a kávéház a „modern demokrácia” születésének intézménye...

Testvér népek között?Reménykedő széljegyzetek Martin Homza Murices novae avagy Új tüskék. (Dialógusok a szlovák történelemről és nem csak arról.) című munkájához

2023.06.19.

Interencia

Sok évvel ezelőtt a Duna televízió egyik reggeli műsorában Trianonról, a megbékélés lehetőségéről volt szó. Egy hirtelen ötlet alapján azt találtam mondani, hogy Trianon kapcsán nemcsak mi vesztettük el a Tátrát, hanem a szlovákok is a Balatont. Élő adás volt, már nem lehetett visszakozni. Az volt – megfontolva az elhangzottakat,...

A Korompay család (Kiállítás a budapesti Lengyel Intézetben)

2023.05.13.

Interencia

A második világháborús lengyel-magyar kapcsolatokról legtöbbször a két nép legendás barátsága, a lengyel menekültek magyarországi befogadása vagy a balatonboglári gimná­zium jut az ember eszébe. Ezek mellett sajnos vannak más, kevésbé szívderítő közös pontok is. Például Katyń. Van ugyanis három olyan magyar személy is, akik valamilyen módon köthetők ehhez a tragédiához....

Eltérő vonások Mindszenty József és Stefan Wyszyński bíborosok küzdelmeiben a totalitárius rendszerek idején

2023.05.09.

Interencia

Örömmel olvastam főtisztelendő PhD Beran Ferenc erkölcsteológus, szociálteológia professzora értékes írását Mindszenty József és Stefan Wyszyński bíborosok küzdelmeinek közös vonásairól. Tekintettel arra, hogy Wyszyński bíboros vonalvezetése, elmondható, teljes sikerrel zárult, hiszen megőrizte, átvitte, sőt gyarapította népének ősi hitét a „Vörös tengeren”, és ez nem mondható el Mindszenty bíboros esetében: a...

Közös vonások Mindszenty József és Stefan Wyszyński bíborosok küzdelmeiben a totalitárius rendszerek idején

2023.05.08.

Interencia

Ha Mindszenty József és Stefan Wyszyński életét nézzük, akkor több közös jellemzőt fedezhetünk fel bennük. Azonos történelmi korban éltek és mindketten vidéki származásúak voltak. Mindszenty egy nyugat-magyarországi kis faluban, Csehimindszenten 1892-ben született, Wyszyński pedig 1901-ben a cári Oroszország területén levő Zuzela községben. A népi vallásosság mind a két főpásztor lelki...

Abszurdisztánt az Eurovízióra!

2023.05.05.

Interencia

Nem tudom, miért van az, hogy a volt jugoszláv köztársaságokban elképesztően népszerű az Eurovíziós Dalfesztivál. Mindenesetre úgy tűnik, a bosnyák Dubioza Kolektiv zenekar úgy gondolja, hogy így vagy úgy, de ott a helye, és a https://eurosong.dubioza.org/ honlapon aláírásgyűjtésbe kezdett, hogy versenyen kívül felléphessen a fesztiválon olyan országok nevében, akik nem...

Példaképek Közép-Európának?

2023.04.23.

Interencia

Visegrádi, illetve tágabb értelemben a közép-európai összetartozásunkat növelnék az olyan példaképek, akiket közösen tisztelhetünk, akiket mindannyian sajátuknak érezhetünk. Szent Adalbert és Esterházy János egyaránt alkalmas lehet erre a szerepre.

Uzsgorod vagy mégis Ungvár? Melyik nyelv ősibb?

2023.04.20.

Interencia

Mostanában arról hallunk, hogy ideje áttérni az Uzsgorod (Uzsgorody) szó használatára és le kellene szokni a veretes Ungvár szavunkról. Ungvár szavunk azonban egy ószláv nyelvemlék, míg az Uzsgorod egy újkori szláv szó, ha úgy tetszik, csinált szó.

Nemzeti identitás és egyesületi élet Liptóban a 19. század végén

2023.04.15.

Interencia

Milyen nemzeti narratívák, politikai fonalak és nemzeti identitást erősítő eszközök lehettek egy fő céljának a művelődés terjesztését és a politikától elhatárolódást deklaráló szlovák és magyar egyesület életében? Ezt a kérdést vizsgáljuk két liptói egyesület, a szlovák Beseda (Szlovák Társaskör) és a Magyar Társaskör példáján. Nem csak a problémakör izgalmas, hanem...

A visegrádi államok szakértői a boszniai és koszovói államépítésben

2023.04.12.

Interencia

A hidegháború befejeztével Kelet-Közép-Európa népeinek minden oka megvolt az optimizmusra. A rendszerváltozás a visegrádi országokban a lehetőségekhez képest zökkenőmentesen zajlott. Igaz, Csehország és Szlovákia útjai különváltak, de ez is békés keretek között történt. A Balkán felett viszont sötét felhők gyülekeztek. Nem is kellett sokat várni, hamarosan ki is tört a...

Közös visegrádi emlékezethelyek Szent Adalberttől a Budapest-Varsó vasútig

2023.04.10.

Interencia

A közép-európaiság tapintható és mégis nehezen megragadható szellemiség és attitűd körülöttünk, talán ezért van az, hogy a könyv konkrét példái személyek, városok, jelenségek kapcsán „ahaélményeket” adnak az olvasónak. Konkrét formában kimondják azokat a gondolatokat, amelyek körülöttünk lebegnek, érezzük őket, de eddig nem tudtuk így megragadni, megfogalmazni – a szerzők most...

Selmeci levelek

2023.03.19.

Interencia

Miután apám rokkantnyugdíjas lett, minden reggel odaült az íróasztalához azzal az elhatározással, hogy végre megírja a könyvét Selmecről. Legalább négyszer megigazította a székét, hogy kényelmesebben üljön, kétszer is kiegyenesítette az írógépbe fűzött papírt, majd vett egy nagy levegőt és nyomtatott nagy betűkkel leírta: SELMEC

Bolgárok. Kertészek

2023.03.18.

Interencia

A 19. század közepéig a hazai zöldségkertészet gyermekkoráról szoktak beszélni, az ezt követő évtizedekben azonban a kertészet már jól jövedelmező üzletággá vált. A kertészet, zöldségtermesztés fejlődésére a bolgárkertészek voltak nagy hatással. A magasabb színvonalú termelési technikát meghonosító külhoni kertészek ideérkezése a módszerek és a termesztési módok átvételét eredményezte. A 20....

A 17. századi régi magyarországi nyomtatványok cseh és szlovák nyelvű verses emlékei

2023.03.05.

Interencia

A 17. századi magyarországi cseh vagy szlovák nyelvű nyomtatványokban található énekek, versek, vagy kisebb rímes mondások szinte ismeretlenek a magyar szakirodalomban, annak ellenére, hogy a hazai kulturális örökség részét képezik, a Szent Adalbert Közép- és Kelet-Európa Kutatásokért Alapítvány új kötete talán változtatni tud ezen.

Irodalom és kurázsi

2023.03.03.

Interencia

Az irodalom cseppet sem ártalmatlan dolog. Amennyire az egyes nemzeti kánonokban szereplő művek megjelenítenek bizonyos értékrendeket, annyira teremtik is azokat, és így formálni tudják a társadalmat. A nemzetek kanonizált történetei, alakjai között vannak globális és regionális egyezések, és persze különbségek is, amelyek alapján könnyelmű és felelőtlen eszmefuttatásokra ragadtathatja magát az...

Ne féljetek!

2023.03.01.

Interencia

2021 szeptemberében a Szent Adalbert Közép- és Kelet-Európa Kutatásokért Alapítvány nemzetközi tudományos konferenciát szervezett Esztergomban Az egyházak és a közép-európai átmenet címmel. A konferenciához kiállítás is csatlakozott. A közép-európai rendszerváltások 30. évfordulójára Grzegorz Górny által a prágai Lengyel Intézet és a magyar kulturális intézet segítségével összeállított, Ne féljetek! A katolikus...

Mennyit ér egy politikus?

2023.02.22.

Interencia

Amennyit az életműve? Melyik politikus életműve ér annyit, hogy emlékezzünk rá? Mi teszi az utókor számára emlékezetessé egy politikus életművét…? Hazatérés címmel gróf Esterházy János életéről szóló misztériumdrámát mutattak be a Nemzeti Színházban 2022. október 28-án. Mi a december 7-i előadáson jártunk.

Visegrád mentális arcáról

2023.02.17.

Interencia

Lehet-e egyáltalán ilyesmiről beszélni? Hiszen mekkorák a különbségek közöttünk a Balti-tengertől a Cseh-erdőig vagy a Kárpátoktól a magyar Alföldig! Mégis, ha nagyobb nemzetközi társaságba kerül az ember, hamar kiderül, visegrádi „honfitársakkal” jobban megértheti magát az ember, mint Európa vagy a világ más részéből jött emberekkel.

Szent Cirill, Szent Metód, Szent István

2023.02.14.

Interencia

A magyar-szlovák viszony keresztény értelmezhetősége szempontjából igen fontos Szent Cirill és Szent Metód küldetése, a szláv apostolok és kontinuitásuk a szlovák nemzeti identitásban. A Rasztiszlav hívására érkezett testvérpár bizánci hittérítő volt.

A visegrádi népek morfológiájához

2023.02.05.

Interencia

A visegrádi népekben közös elem, hogy a Nyugat részeinek tudják magukat. Ha történelmük kezdeteit nézzük, az írásbeliség latin nyelvű. Ha küzdelmeiket nézzük, a németséggel élték együtt hétköznapjaikat. A nürnbergi faszobrászt, Veit Stosst városukba meghívó németajkú gazdag krakkói polgárok probléma nélkül vallották királyuknak a Wawelben lakó lengyel uralkodót.

Cseh ördög és pokol

2023.01.30.

Interencia

A középkori lelkiségi irodalom egyik legfőbb kérdése volt a lélek sorsa, vagyis az ember élete során elkövetett bűneinek büntetése és jótetteinek jutalma. Az egyéni bűnök és erények következményeit mutatja be Dante Alighieri korszakalkotó műve, az Isteni színjáték, amely hamar ismertté vált Csehországban is.

Valóban rendeznünk kellene már közös dolgainkat

2023.01.06.

Interencia

A Charta XXI. megbékélési mozgalom 2010-ben született, de 2009-ben fogant. A Szentimrevárosban, a Klebelsberg Kuno szobor előtt kellett ünnepi beszédet mondanom június 4-én. Rájöttem, hogy „hagyományos” Trianon-beszédet nem tudok mondani. Kevés az, hogy vesszen Trianon. Nem elég a fájdalmunkat kifejezni, s azután menni tovább, mintha mi sem történt volna. Megoldás...

Fogjunk össze

2022.12.21.

Interencia

Nem hódítottunk. Befogadtunk, szövetkeztünk Árpád elei óta. Aztán a “kalandozások” idején is morva-szlávokkal fegyverbarátságban. Jutalmuk Koronánk alatt a teljes nemzetegység, a szláv-magyar nemesség.

1%

Szent Adalbert Közép- és Kelet-Európa Kutatásokért Alapítvány (2500 Esztergom, Szt. István tér 10.) Adószám: 18617979-1-11

A honlapon közzétett tartalmak csak a szerző, illetve az Interencia folyóiratot kiadó szervezetek engedélyével közölhetők újra. A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a meg nem rendelt kéziratokat ne, vagy szerkesztett formában közölje.

© Szent Adalbert Közép- és Kelet-Európa Kutatásokért Alapítvány, Charta XXI. Egyesület

Főszerkesztő: Mészáros Andor

Szerkesztőség: Halász Iván, Illés Pál Attila, Käfer István, Kiss Gy. Csaba, Kovács Eszter, Surján László

ISSN

Kapcsolat:

szentadalbertalapitvany@gmail.com

2500 Esztergom, Szt. István tér 10.

Szerzőinknek

A beérkezett kéziratok elfogadásának, illetve megjelentetési időhöz kötésének joga a szerkesztőséget illeti meg. A kéziratokat Times New Roman betűtípusban, 12-es betűnagyságban, .doc vagy .docx, illetve .rtf kiterjesztésben várjuk a szentadalbertalapitvany@gmail.com email címre, mellékletként.

A kéziratok terjedelme nem haladhatja meg a fél ívet (20 000 leütés), az írások címe az 50 leütést. Az írásokhoz 250-500 leütés közötti terjedelmű bevezetőt, rezümét kérünk. Az ennél terjedelmesebb kéziratok esetén egyeztetés szükséges.

A kéziratokat magyar, vagy angol nyelven várjuk. A magyar nyelvű kéziratok esetében “A magyar helyesírás szabályai” című kötet legújabb kiadásának szabályai irányadók. Irodalomjegyzéket nem közlünk, az esetleges jegyzeteket, hivatkozásokat végjegyzet formájában kérjük. A kiemelendő szövegrészek kurzivált formában szerepeljenek. Az évszázadokat arab számmal kérjük feltüntetni, dátumok esetében az év és a nap számmal, a hónap betűvel. Személynevek esetében, első említésnél, a vezeték és keresztnevet is kérjük említeni. A képekhez, ábrákhoz címet és forrásmegjelölést kérünk.

A végjegyzetek esetében a Századok folyóirat hivatkozási előírásának használatát kérjük (https://szazadok.hu/dokumentumok/Kozlesi_szabalyzat_2017_majus.pdf, 2.3. Hivatkozások szerkesztési előírásai, 4-8.)