Interencia

Közös vonások Mindszenty József és Stefan Wyszyński bíborosok küzdelmeiben a totalitárius rendszerek idején

Cikk megosztása

Cikk megosztása

Beszélhetünk-e közép-európai lelkiségről?

Ha Mindszenty József és Stefan Wyszyński életét nézzük, akkor több közös jellemzőt fedezhetünk fel bennük. Azonos történelmi korban éltek és mindketten vidéki származásúak voltak. Mindszenty egy nyugat-magyarországi kis faluban, Csehimindszenten 1892-ben született, Wyszyński pedig 1901-ben a cári Oroszország területén levő Zuzela községben.[1] A népi vallásosság mind a két főpásztor lelki életének fontos része volt. Mind a ketten szembe fordultak a nemzetet és az Egyházat megsemmisíteni akaró totalitárius rendszerekkel, a nácizmussal és a kommunizmussal. Mind a ketten népük körében a szabadságukért harcoló egyházuk jelképévé váltak és népük kezdeményezte a boldoggá avatásukat is. A lengyel bíboros esetében ez már meg is valósult.

Tanulmányunkban rá szeretnénk mutatni arra is, hogy a két főpásztor hasonló magatartása nem csak hasonló egyéniségükkel és sorsukkal, hanem egy sajátos közép-európai lelkiséggel is összefügg. A „közép-európai lelkiség” fogalom magyarázatra szorul. „Közép-Európa” viszonylag új fogalomnak számít, amelyhez tartozó terület lehatárolását tekintve számos megközelítés ismert. A mi felfogásunk szerint Közép-Európa elsősorban az ún. Visegrádi országok régióját (Lengyelország, Csehország, Szlovákia és Magyarország) jelenti.[2] A „lelkiség” fogalom pedig általánosságban a lelki jellemzők összességét jelenti, amely összefüggésben van az emberek hitével, céljával, tevékenységével.[3]  Ilyen értelemben beszélhetünk egy területen élő, közös sorsú emberek lelkiségéről. Ha végigtekintünk a történelmen, láthatjuk, hogy Európa középső részén élő kisebb nemzeteknek sorsában sok közös vonás van.

A magyar és a környező népek tapasztalatából kiindulva három olyan vonást emelünk ki, amely az ebben a régióban élő népek életét (lelkiségét) és szóban forgó főpásztorok életét (lelkületét) is jellemezte.[4] A főpásztorok nagyságát éppen az mutatta, hogy azonosulni tudtak a népük gondolatvilágával, érzéseivel, azt képviselték és nemesítették. Véleményünk szerint ezek a legfontosabb lelkiségi tulajdonságok: az itt élő népek szabadságvágya, függetlenségi törekvései; a népi vallásosság ápolása, különösen a Szűz Mária tisztelete, valamint a nép helyzetéből származó szociális érzékenység. Ezek azok a tulajdonságok, amelyek e főpásztorokra is jellemzőek voltak.

1. A függetlenségi törekvés a nagyhatalmakkal szemben

Magyarország története jól tükrözi a közép-európai népek sorsát, így a szabadságért való küzdelmüket. Szent István király államalapítása óta szinte folytonosan harcolni kellett a magyar nép függetlenségéért. Nyugatról ezt a függetlenséget veszélyeztette kezdetben a Német-Római Birodalom, később a Habsburg Birodalom, majd a hitleri Németország hatalmi törekvései. Keletről pedig korábban a tatár, majd az oszmán-török a 20-ik században pedig a szovjet birodalom jelentett veszélyt. A II. világháború végén (1944) két nagyhatalom vívta a harcát hazánk területén, s a háború lezárása nem hozta el az áhított függetlenséget: régiónk országai a kommunista Szovjetunió vazallusává lettek. Csak 1989-ben nyílt újra lehetőség a független életre. 1989-ben megkezdődött a szovjet csapatok kivonása (április 25.), kikiáltották a köztársaságot (október 23). 1990-ben parlamenti választásokat írtak ki (március 25.) és rehabilitálták Mindszenty József bíborost (május 18.). Ezzel a magyar nép és a magyar egyház életében is új korszak kezdődött.

Mindszenty József jól ismerte a magyar történelmet. Ő jól látta, hogy a magyar nép akkor tudja megőrizni szabadságát és hitét, ha megvédi a függetlenségét. A függetlenség megtartása érdekében szembefordult minden olyan külföldi diktatórikus hatalommal, amelyek azt veszélyeztették. Előbb a német nemzeti szocializmus eszméivel és diktatúrájával fordult szembe, később pedig a szovjet ateista, kommunista elnyomással szemben mutatott ellenállást. Erről így írt emlékirataiban: „Mindig volt tőlünk jobbra is, balra is egy-egy nagyhatalom, amely sandán nézte a mi külön állami életünket. 1944-ben két elnyomó és embertelen rendszernek seregei, Hitleré és Sztáliné érkeztek maradék földünkre, hogy itt vívják meg végső csatáikat.[5]

– Mint püspök ennek a függetlenségi törekvésnek a szellemében először a náci diktatórikus törekvésekkel szállt szembe. Hivatkozva XI. Pius pápa „Mit brennender Sorge” (Égő aggodalommal) kezdetű, 1937. március 14-én írt apostoli körlevelére elítélte a nemzetiszocialisták újpogányságát, a totalitarizmust, a fajelméletet, a fajüldözést, valamint egyház- és vallásüldözést.[6] Később, 1944 októberében pedig levelet írt Szálasi Ferenc nyilas miniszterelnöknek, hogy hazánk ne vegyen részt abban a háborúban, amely hatalmas hadseregek csatájának színhelye, mert ezzel „a magyar haza utolsó darabja és vele a magyar jövő és felépülés utolsó reménye is odavész.”[7] A püspököt emiatt előbb letartóztatták, majd börtönbe zárták (1944. december 7. – 1945. április 1.).

– A II. világháborút követően, az Esztergomi Főegyházmegye prímásaként, bíborosként a szovjet diktatúrával szállt szembe. Ennek oka az volt, hogy a kommunista, ateista rendszer a hatalomra jutása után meg akarta szüntetni az állami iskolákban a hitoktatást, a vallásos könyveket cenzúrázni akarta és a vallásos embereket hátrányos helyzetbe hozta. Azokat a papokat, akiknek ellenvéleményük volt üldözni kezdték, arra hivatkozva, hogy „ellenséges ideológiát” képviselnek. Mindszenty bíboros úr fellépett a diktatúrával szemben, ezért letartóztatták (1948. december 26.), elítélték és életfogytiglani börtönre ítélték. A börtönből az 1956-os szabadságharc felkelői szabadították ki. A szabadságharc leverése után pedig a budapesti amerikai követségre menekült, és ott volt közel 15 évig.

Stefan Wyszyński bíboros élete és küzdelmei hasonlók a magyar prímáséhoz. A német megszállás idején ellenállóként tevékenykedett. A varsói felkelésben (1944), mint katonalelkész vett részt. Lengyelország prímásaként szembefordult kommunizmussal, ezért letartóztatták, és három éven keresztül (1953–1956) különböző helyen fogva tartották. Ebben az időben a prímás a nemzet jelképes vezérévé vált.[8]

2. Szűz Mária tisztelete

Magyarországon a Boldogságos Szűz Mária tisztelete első királyunk Szent István elkötelezett és elkötelező döntésére vezethető vissza. A király, röviddel a halála előtt, Szűz Mária védelmébe helyezte az országát, ezekkel a szavakkal. „Ég királynője, e világ jeles újjá szervezője, végső könyörgéseimben a szentegyházat a püspökökkel-papokkal, az országot a néppel s az urakkal a te oltalmadra bízom; nékik istenhozzádot mondván a lelkemet a te kezedbe ajánlom” [9] Az országnak erre a védelemre azért volt szüksége, mert az ország jövője bizonytalan volt. Fia, Imre herceg meghalt és az országon belül a pogányág erősödött.

Mindszenty József bíboros első szent királyunk útját követte. A kommunista hatalom alatt álló országban több ünnep bevezetésével erősítette Szűz Mária tiszteletét. Nagyboldogasszony ünnepén (1947. augusztus 15.) „Boldogasszony évet” hirdetett. Ebben az időszakban Magyar Nemzeti Kongresszust (1947. októbet 8.) szervezett. Ezen belül Szent István király felajánlását megerősítette. A Boldogasszony év során nagy zarándoklatokat szervezett, amelyeken úgy mutatta meg Szűz Máriát, mint Égi Édesanyát, akihez a magyar nemzet fiai, mint édesanyához fordulhatnak. 1947. október 8-án Magyarok Nagyasszonya ünnepén, a püspöki kar jelenlétében erről így beszélt. „A Magyarok Nagyasszonya tisztelet nem más, mint egy árva, ágtalan, megtépett, megszaggatott nemzetnek odahanyatlása Isten Anyjának és a nemzet anyjának a lábai elé; kitárjuk a sebeket, elpanaszoljuk a keresztjeinket, csalódásainkat, megmutatjuk arcunkon a szégyenpírt, amit hordozunk, és jólesik neki kitárni azt, amit az ember édesanyja előtt szokott kitárni.”[10]

Stefan Wyszyński lengyel bíboros országot megújító tevékenységében is kiemelt jelentősége volt a Mária-tiszteletnek. Ez arra a történelmi eseményre vezethető vissza, hogy János Kázmér király a svédek utáni győzelmet követően Lengyelországot a Szűzanya kezébe helyezte, és a Czestochowában őrzött Fekete Madonna-képet Lengyelország Királynőjének kiáltotta ki. A magyar bíboroshoz hasonlóan nagy zarándoklatokat rendezett. A millenniumra való készülődés évében, nagy novénát hirdetett: kilenc éven át zarándokutat szervezett, aminek keretében a Fekete Madonna-kegyképet az ország városaiban és falvaiban körülvitték és a plébániák közösségei ünnepélyesen fogadták. A hatalom emberei féltek ennek a mozgalomnak a hatásától, ezért megtiltották a kép további zarándoklatát. A szervezők a képet kivették a keretből és csak a keretet vitték tovább. A zarándokok száma azonban nem csökkent, hanem növekedett, ezért a hatóságok inkább visszaadták a képet.[11]

3. Szociális érzékenység: szegények és üldözöttek védelme

Korábban jeleztük, hogy Mindszenty József egy kis, szegény magyar faluból származott. Származásánál fogva jól ismerte az egyszerű, szegény nép helyzetét, gondolkodását. A szegények iránti együttérzés egész életére jellemző volt. Plébános korában a háború után a nyomor megszüntetésre segélyakciókat kezdeményezett. Így például támogatta a szegényeknek védelmet nyújtó „szegényház” fenntartását. Segítette a szegény parasztcsaládok gyermekeinek a tanulását. Évente 25 szegény paraszfiúnak biztosított szállást és ételt. Ezt úgy valósította meg, hogy gazdag városi iparosokat és özvegyeket kért fel a gyerekek támogatására. Emellett rendszeresen támogatta a szegény többgyermekes családokat is. Ezt úgy tette, hogy ő maga szerény életet élt.[12]

Később veszprémi püspökként a szociális érzékenysége elősorban úgy mutatkozott meg, hogy kiállt az üldözöttek mellett. A nyilas megszállás idején, 1944 nyarán a püspöki kar tagjaival együtt tiltakozott a zsidók gettóba zárása ellen. Levelükben arra hivatkoztak, hogy az élethez, a vallás szabad gyakorlásához, a munkaszabadsághoz való jog Istentől származik és azt „semmiféle földi hatalom nem csorbíthatja, és nem veheti el.”[13]

Stefan Wyszyński népi származása szociális tevékenységében is megmutatkozott. A két világháború között egyházmegyéjében társadalmi kérdésekkel foglalkozott, és a munkások érdekeit képviselte. Ennek legfontosabb megnyilvánulásai voltak, hogy Wloclawek városban Keresztény Munkásegyetemet hozott létre és támogatta a szakszervezetek tevékenységét. Püspökké kinevezése előtt az „Emberi munka szelleme” (Duch pracy ludzkiej) című könyvében felhívta a figyelmet arra a hibás szemléletre, amely az emberi munkát „munkaerőnek” tekinti, mert ez a felfogás az ember tevékenységét csupán egy gépezet részének tekinti.[14]

4. Beszélhetünk-e Közép-Európa sajátos lelkiségéről?

Mindszenty József és Stefan Wyszyński lelkisége közös vonásainak bemutatása után felmerülhet bennünk a kérdés: véletlenszerűek-e ezek a közös vonások a két főpásztor lelkiségét illetően, vagy beszélhetünk-e Közép-Európa sajátos lelkiségéről, amelynek ők is a képviselői? Ahhoz, hogy a kérdésre választ tudjunk adni, érdemes megvizsgálni az adott időszakban a területen működött többi főpap jellegzetes lelkiségi vonásait is. Úgy tűnik, hogy Közép-Európa egyházi vezetői hasonló küzdelmeket vívtak a totalitárius rendszerekkel szemben, és mindig a népük és az Egyház érdekeit képviselték. Csehországban Josef Beran (1888–1965) bíboros először a náci terror alatt a theresienstadti és a dachaui koncentrációs táborba került (1942–1945), a kommunista terror alatt pedig házi őrizetben volt (1947–1965).  Alosius Viktor Stepinac horvát bíborost (1898–1960) a világháború után először börtönbe zárták (1950), majd haláláig házi őrizetben tartották. Josyf Slipyj ukrán bíboros (1892–1984) tizennyolc évet (1945–1963) töltött a szibériai és mordvinai kényszertáborokban.[15] Ide sorolhatjuk Márton Áron (1896–1980) gyulafehérvári püspököt is, aki az Egyház függetlenségét védve először négy évet volt börtönben (1951–1955), tíz évet házi őrizetben (1957–1967).[16]

Ezek a történetek azt mutatják, hogy a Közép-Európában élő népeknek állandóan harcolniuk kellett nemzeti és vallási függetlenségükért. Ez egy sajátos lelkületet kívánt tőlük, ami arra a területre jellemző, ahol a népeik éltek. Általánosan elmondható az is, hogy mivel az itt élő népek szegények voltak, ezért jellemző volt rájuk a szegényekkel való törődés. Ezen a területen élő népeknek sajátos a Mária-tisztelete is. Szűz Mária személye anyai gondoskodása összefonódik az itt élő népek életével. Ez különösen a lengyel, a magyar és a szlovák népekre jellemző.

5. Szent Adalbert példája a Közép-Európában élő nemzetek számára

Ha Európa történetét nézzük, láthatjuk, hogy az elmúlt évtizedek egyik jellemzője volt, hogy az Európában élő népek társvédőszentet kaptak. Ezek a védőszentek Nursiai Szent Benedek, Szent Cirill és Szent Metód, Svédországi Szent Brigitta, Sienai Szent Katalin és Szent Terézia Benedikta (Edith Stein). Ők Európa egyes területeit és népeit képviselik. Ha Közép-Európát egy földrajzi egységnek fogjuk fel, akkor ennek a területnek Szent Adalbert egyik társvédőszentje lehetne. Ezt a vágyat fejezi ki, hogy több ország (Csehország, Lengyelország) és egyházmegye (Esztergom-Budapest Főegyházmegye) is védőszentjének tekinti őt. Életére jellemző volt az Egyház függetlenségéért való küzdelem, a Mária-tisztelet és a szegények segítése. Élete és lelkisége ma is példát adhat számunkra.

Az elmúlt évek eseményeit látva tapasztalhatjuk, hogy Szent Adalbert személye egyre inkább az érdeklődés középpontjába került. Halálának 1000 éves évfordulóján (1997) Szent II. János Pál pápa Gnieznóban mondott ünnepi beszédében „földrészünk nagy védelmezőjének” nevezte őt, aki lerakta az európai identitás és egység alapjait.[17] Amikor a volt szocialista országok az Európai Unió részévé váltak (2004), sokan ezt az eseményt az ő közbenjáró segítségének is tulajdonították. [18] Szent Adalbertnek az közép-európai népeket védő és segítő szerepét méltatta a kelet-közép-európai püspökök budapesti találkozójának záróközleménye is (2017). A találkozó tagjai Erdő Péter bíboros úr vezetésével előbb Esztergomban imádkoztak a szent oltára előtt, majd csatlakoztak a CCEE (Európai Püspöki Konferenciák Tanácsának) állásfoglalásához, amely szerint „Európa nem csak földrész, hanem szellemi feladat” is számunkra. [19] További fontos esemény volt, hogy Josef Beran cseh bíboros prágai újra-temetésén (2018) a prágai Szent Vitus-székesegyház szentélyében helyezték el a Szent Adalbert-fej ereklyéjét. Dominik Duka prágai bíboros szentbeszédében „második Adalbertnek” nevezte elődjét.[20]

Összefoglalás

Stefan Wyszyński bíboros úr boldoggá avatása arra indíthat minket, hogy újragondoljuk: Közép-Európa szentjeinek élete és lelkisége mit üzen számunkra? Szent Adalbert és követői azt üzenik, hogy a keresztény embereknek nemzetük és egyházuk szabadságáért mindig küzdeniük kellett és kell. Ez a küzdelem akkor lesz eredményes, ha az a hit mélységéből táplálkozik, nem az egyéni érdekeket állítja középpontba, hanem Isten országának ügyét. Ehhez adhat segítséget Szűz Mária mély tisztelete, akit az itt élő népek sokszor Égi Közbenjárójuknak, Patrónájuknak is választottak. Végül, mivel az itt élő népek történelmük során sokat szenvedtek, a keresztényeknek megkülönböztetett figyelemmel és szeretettel kell fordulniuk a szegények és hátrányos helyzetűek felé. Ezek a jellemzők jelenthetik Közép-Európa sajátos lelkiségét is.

Beran Ferenc


[1] Kostecki Andrzej OP, Stefan Wyszyński, az „ezredév” prímása. In: Remény a reménytelenségben. Főpásztorok a kelet-közép-európai diktatúrákban (szerk: Soós Károly és Zombori István), EFO, Budapest, 1912, 29.

[2] megjegyzés: Többen beleértik Ausztriát, illetve a keleti német tartományokat is, valamint Horvátországot és Szlovéniát, illetve az egykori Osztrák–Magyar Monarchia további területeit is.

[3] Giovanni Moglioli, Teologia spirituale. In: Novo dizionario di spiritualitá, Edizione Paoline, Torino, 1985, 1605.

[4] Megjegyzés: A „lelkiség” fogalom inkább egy népcsoportra vonatkozik, a „lelkület” pedig személyre vonatkozik.

[5] Mindszenty József, Emlékirataim, Szent István Társulat, 39.

[6] Balogh Margit, A pályakezdés, Pehm József életútja a diákévektől az apátplébánosi kinevezésig, Zalai Múzeum 21, 20.

[7] Uo. 40.

[8] Kostecki Andrzej OP. i.m, 31.

[9] István király emlékezete (Györffy György bevezetésével), Magyar Helikon, 1973, 79.

[10] Beszéd a váci székesegyházban a rózsafüzér ájtatosságon. In: Egyházam és hazám. Mindszenty József hercegprímás beszédei II. Esztergom, 1994, 137.

[11] Kostecki Andrzej OP. i.m., 32.

[12] Balogh Margit, A pályakezdés. Zalai Múzeum 21, 2013, 29.

[13] Mindszenty József, Emlékirataim, 1989, 37.

[14] Illés Pál Attila, A Lengyel Katolikus Egyház helyzete a II. világháború utáni időkben. In: Remény a reménytelenségben. Főpásztorok a kelet-közép-európai diktatúrákban. EFO, Budapest, 1914, 44.

[15] Adriányi Gábor, Mindszenty nagy egyházfő kortársai: Beran, Stepinac, Wyszyński és Slipyj bíborosok. In: Remény a reménytelenségben. Főpásztorok a kelet-közép-európai diktatúrákban. EFO, Budapest, 1914, 34-38.

[16] Marton József, Márton Áron Erdély püspöke, Magyarok Nagyasszonya Plébánia, 2016.

[17] Szent II. János Pál szent beszéde Gnieznóban 1997. június 3. A pápa apostoli útja (1997. május 31–június 10.)

[18] Somorjai Ádám, Kelet-Közép-Európa szentje: Adalbert (Vojtech, Wojciech, Béla). In: Ezer éve Szent Adalbert oltalma alatt. Strigonium Antiquum IV. 2000, 19.

[19] Kelet-közép európai püspökök budapesti találkozójának záróközleménye 2017. október 19. MKPK titkárság

[20] Dominik Duka, Homília Josef Beran bíboros újratemetésén, Érseki Hivatal, Prága, 2018, 29.

További cikkek

„…Van-e még náció, mely úgy értene a mulatás nemes úri művészetéhez, mint a lengyel, meg a magyar?”

2024.03.22.

Interencia

Egy eladásra kínált hagyatékból került elő az a meghívó, melynek témája az 1937. január 13-án, szerda este megrendezett Magyar-Lengyel Bál a Hungária Szállóban. A meghívóból kiderül, hogy az eseményt a Magyar-Lengyel Diákszövetség rendezte, és József Királyi Herceg és Dr. József Ferenc Királyi Herceg legmagasabb védnöksége alatt valósultak meg.

Szlovéniai (át)utazások

2024.02.25.

Interencia

A mellékutak érdekesebbek a főutaknál. Ez volt a kilencvenes években a nem sokkal korábban függetlenedett szlovén állam idegenforgalmi ügynökségének egyik szlogenje. A jelmondatban felfedezhető némi kesernyés büszkeség, ami abból fakad, hogy a mai Szlovénia területére mindig is a nagyobb központok, Bécs, Trieszt illetve Velence közti átmenő forgalom volt jellemző. Most...

Haza és hazaszeretet a békéscsabai születésű Zsilinszky Mihály (Michal Zsilinszky) felfogásában

2024.02.01.

Interencia

Zsilinszky Mihály az alföldi szlovákok központjában, Békéscsabán született 1838-ban. Abban a korban élt, amikor a Felföldön kialakuló nemzeti mozgalomhoz képest „az Alföld periférikus helyzetbe került”, de nemcsak a magyar közélet személyisége lett, hanem tagja volt a Matica slovenskának is, a feloszlatott Matica gyűjteményéből megmentette Ján Hollý, Andrej Sládkovič, Pavol Jozef...

A magyar nyelv szerepe a Vendvidék templomaiban

2024.01.17.

Interencia

A dualizmuskori nemzetiségi politikai a szlovénok magyar nyelvtudását és lojalitását a magyar államhoz elsődleges célként kezelte, ahogy így volt ez más magyarországi nemzetiségek tekintetében is. A magyarországi szlovénok kétharmada katolikus, egyharmada evangélikus vallású volt. A szószékről elhangzó szótól így nagy hatást vártak.  A magyar nyelvű prédikáció bevezetésével a felnőtt lakosság...

Háború és irodalom Ukrajnában 2014 után

2023.12.31.

Interencia

2023. december 11-én Budapesten került sor arra a beszélgetésre, amely a 2014-ben kitört háború alatti ukrán irodalommal foglalkozik. Fedinec Csilla történész, Körner Gábor műfordító és Pálfalvi Lajos irodalomtörténész, Halász Iván moderálása mellett sokoldalúan járták körül ezt az izgalmas témát. Bár a résztvevők döntően a mostani fejleményekre koncentráltak, az ukrán irodalomról...

Mit jelentett nekünk Kundera „üzenete”?

2023.12.30.

Interencia

Negyven éve jelent meg az emlékezetes esszé, a nagy hatású fölkiáltás Közép-Európáért. Hogy egyáltalán létezünk. Mert úgy látszott, kitörölt bennünket a jelenből és az emlékezetből Európa jaltai kettéosztása. Tizenöt évvel voltunk 1968 után. Amikor először találkoztam Milan Kundera írásaival. Nemzedékem számára történelmi esztendő volt ez. Nagy Gáspár így idézte föl...

Merre sodródott Atlantiszunk?

2023.12.05.

Interencia

Idén lett negyven éve, hogy Milan Kundera megjelentette „Az elrabolt Nyugat, avagy Közép-Európa tragédiája” című esszéjét. Az Interencia ehhez az évfordulóhoz kapcsolódva esszésorozatot indít, elsőként Agnieszka Janiec-Nyitrai írását közöljük.

Templomszentelés Dunasápújfalun

2023.12.01.

Interencia

Szlovákiában, a Pozsony melletti Dunasápújfalun, 2023. december 10-én, vasárnap, egy új, most épített templomot szentel fel Stanislav Zvolenský, pozsonyi érsek.

Bölcső és sírhely

2023.11.26.

Interencia

Egy útikalauzt megnyitva talán meglepő lenne azt olvasni, hogy azoknak, akik egy-egy hely története iránt érdeklődnek, különleges tájékozódási pontot nyújthatnak a temetőkben, templomokban, arisztokrata családok kriptáiban található síremlékek. Ez azonban a Közép-Európa tájait járó érdeklődők esetében nagyon is így van. A kisebb vagy a nagyobb településeket látogatva az egyik legérdekesebb...

Anton Straka élete

2023.11.03.

Interencia

Anton Straka diplomata volt, a csehszlovák külügyminisztérium állt a háta mögött. Nem magánemberként, hanem hivatalnokként segítette a két világháború közötti időszakban a magyar írókat és költőket Budapesten és Prágában. Csehszlovákiában a magyar irodalmat és zenét, Magyarországon a cseh és szlovák irodalmat és zenét akarta népszerűsíteni. Magát mindkét kultúra propagandistájának tartotta....

A csehszlovák álom

2023.10.29.

Interencia

Hazám, Csehszlovákia, az egyetlen szellemi haza, amelyet egyáltalán a magaménak mondhattam, mindenekelőtt egy álom volt. Egy csodálatos álom az emberek között újjáépített igazságosság és egyenlőség hazájáról, amelyben az állampolgárság és a hűség az etnikai identitás és nyelv fölötti elvekre épül. Egy olyan szédítő álom, amelyért sokan haltak meg mindkét világháború...

Az emberélet útjának felén

2023.10.25.

Interencia

Október végén Hruscsov és Tito elvtárs szarvasvadászaton vett részt a Kaukázus vadonjában. Testvéri egyetértésben ejtettek el néhány mutatós példányt, köztük egy tizenkettest is. Bulganyin elvtárs csak a hegygerincen csatlakozott a vadászkiránduláshoz, az utazás alatt ugyanis egy kicsit lebetegedett. A fertőzés terjedt. Európa az éjszakákat átvirrasztó dohányosok fullasztó köhögésétől rázkódott. Lehűlt...

Mulandóság

2023.09.23.

Interencia

Nézegetem Borut Peterlin szlovén fotós Flower power című, közel másfél évtizeddel ezelőtt készült képsorozatát az interneten, és azon az idézeten gondolkodom, amely mottóként szerepel a szerző honlapján a politikai eseményeken lefotózott növényeket ábrázoló képek mellett: „Száz évvel később a politikusok nevére nem emlékszik majd senki, de a növényekét mindenki fogja...

A Balkán (h)arcai tegnap és ma

2023.09.15.

Interencia

A Balkán kifejezés az itt élő népek számára réteges tartalmakat hordoz, de nem puszta földrajzi fogalom a magyarság számára sem. – A múltunk egy szerves darabja. Ez a kapcsolat ugyan felettébb ellentmondásos, ám kölcsönhatásokban, tanulságokban bővelkedő.

„Csak mécs szerettem volna lenni. Kicsinyke körnek éltető tüze.”

2023.07.30.

Interencia

Tarczay Gizella (1896-1981) irodalmár, költő, műfordító, tanár, könyvelő, a délszláv és a bolgár hegyeket, illetve a Tátrát járó hegymászónő A hűtlen folyam című 1916-1918 között íródott zágrábi naplóregénye és naplója a Szent Adalbert Közép- és Kelet-Európa Kutatásokért Alapítvány kiadásában jelent meg. A horvátországi, Modrus-Fiume vármegyei Cernik faluban született, édesapja az...

Reflektáltalan szempontok a szlovák történelemfelfogásban

2023.07.28.

Interencia

A magyar–szlovák történelemfelfogás különbözőségeit ideje lenne tételesen számbavenni ahhoz, hogy politikusaink ne szét-, hanem összebeszéljenek. Ehhez pedig alapos intellektuális előkészítő munka szükséges, amely már megindult, de nem látni, pedig most nagyon kellene, hogy láthatóvá váljék.

Kundera emlékéről

2023.07.14.

Interencia

Július 11-én távozott e világból Milan Kundera. A cseh író. Igazi honfitársunk Közép-Európából. Először talán a pozsonyi Irodalmi Szemlében találkoztam a nevével. A történelmi 1968-as esztendőben utolsó éves egyetemistaként már januártól alapos figyelemmel kísértem, mi történik Csehszlovákiában. Nagy nemzetközi visszahangja volt az előző évi csehszlovák írókongresszusnak. Nem véletlenül látták később...

Szlovák, német és cseh írók a dualizmus kori Budapest kávéházi életéről

2023.07.09.

Interencia

A kávéház a nagyváros félnyilvánossági színtereként „a budapesti polgár szocializációjának egyik fontos intézményévé lett...” Kósa László mellett Gundel Imre és Harmath Judit is hangsúlyozza a kávéház szocializáló szerepét: „ősidők óta […] egyes rétegek kötetlen találkozására, beszélgetésre, gondolatok cseréjére” adott lehetőséget. Gyáni Gábor megfogalmazásában a kávéház a „modern demokrácia” születésének intézménye...

Testvér népek között?Reménykedő széljegyzetek Martin Homza Murices novae avagy Új tüskék. (Dialógusok a szlovák történelemről és nem csak arról.) című munkájához

2023.06.19.

Interencia

Sok évvel ezelőtt a Duna televízió egyik reggeli műsorában Trianonról, a megbékélés lehetőségéről volt szó. Egy hirtelen ötlet alapján azt találtam mondani, hogy Trianon kapcsán nemcsak mi vesztettük el a Tátrát, hanem a szlovákok is a Balatont. Élő adás volt, már nem lehetett visszakozni. Az volt – megfontolva az elhangzottakat,...

A Korompay család (Kiállítás a budapesti Lengyel Intézetben)

2023.05.13.

Interencia

A második világháborús lengyel-magyar kapcsolatokról legtöbbször a két nép legendás barátsága, a lengyel menekültek magyarországi befogadása vagy a balatonboglári gimná­zium jut az ember eszébe. Ezek mellett sajnos vannak más, kevésbé szívderítő közös pontok is. Például Katyń. Van ugyanis három olyan magyar személy is, akik valamilyen módon köthetők ehhez a tragédiához....

Eltérő vonások Mindszenty József és Stefan Wyszyński bíborosok küzdelmeiben a totalitárius rendszerek idején

2023.05.09.

Interencia

Örömmel olvastam főtisztelendő PhD Beran Ferenc erkölcsteológus, szociálteológia professzora értékes írását Mindszenty József és Stefan Wyszyński bíborosok küzdelmeinek közös vonásairól. Tekintettel arra, hogy Wyszyński bíboros vonalvezetése, elmondható, teljes sikerrel zárult, hiszen megőrizte, átvitte, sőt gyarapította népének ősi hitét a „Vörös tengeren”, és ez nem mondható el Mindszenty bíboros esetében: a...

Közös vonások Mindszenty József és Stefan Wyszyński bíborosok küzdelmeiben a totalitárius rendszerek idején

2023.05.08.

Interencia

Ha Mindszenty József és Stefan Wyszyński életét nézzük, akkor több közös jellemzőt fedezhetünk fel bennük. Azonos történelmi korban éltek és mindketten vidéki származásúak voltak. Mindszenty egy nyugat-magyarországi kis faluban, Csehimindszenten 1892-ben született, Wyszyński pedig 1901-ben a cári Oroszország területén levő Zuzela községben. A népi vallásosság mind a két főpásztor lelki...

Abszurdisztánt az Eurovízióra!

2023.05.05.

Interencia

Nem tudom, miért van az, hogy a volt jugoszláv köztársaságokban elképesztően népszerű az Eurovíziós Dalfesztivál. Mindenesetre úgy tűnik, a bosnyák Dubioza Kolektiv zenekar úgy gondolja, hogy így vagy úgy, de ott a helye, és a https://eurosong.dubioza.org/ honlapon aláírásgyűjtésbe kezdett, hogy versenyen kívül felléphessen a fesztiválon olyan országok nevében, akik nem...

Példaképek Közép-Európának?

2023.04.23.

Interencia

Visegrádi, illetve tágabb értelemben a közép-európai összetartozásunkat növelnék az olyan példaképek, akiket közösen tisztelhetünk, akiket mindannyian sajátuknak érezhetünk. Szent Adalbert és Esterházy János egyaránt alkalmas lehet erre a szerepre.

Uzsgorod vagy mégis Ungvár? Melyik nyelv ősibb?

2023.04.20.

Interencia

Mostanában arról hallunk, hogy ideje áttérni az Uzsgorod (Uzsgorody) szó használatára és le kellene szokni a veretes Ungvár szavunkról. Ungvár szavunk azonban egy ószláv nyelvemlék, míg az Uzsgorod egy újkori szláv szó, ha úgy tetszik, csinált szó.

Nemzeti identitás és egyesületi élet Liptóban a 19. század végén

2023.04.15.

Interencia

Milyen nemzeti narratívák, politikai fonalak és nemzeti identitást erősítő eszközök lehettek egy fő céljának a művelődés terjesztését és a politikától elhatárolódást deklaráló szlovák és magyar egyesület életében? Ezt a kérdést vizsgáljuk két liptói egyesület, a szlovák Beseda (Szlovák Társaskör) és a Magyar Társaskör példáján. Nem csak a problémakör izgalmas, hanem...

A visegrádi államok szakértői a boszniai és koszovói államépítésben

2023.04.12.

Interencia

A hidegháború befejeztével Kelet-Közép-Európa népeinek minden oka megvolt az optimizmusra. A rendszerváltozás a visegrádi országokban a lehetőségekhez képest zökkenőmentesen zajlott. Igaz, Csehország és Szlovákia útjai különváltak, de ez is békés keretek között történt. A Balkán felett viszont sötét felhők gyülekeztek. Nem is kellett sokat várni, hamarosan ki is tört a...

Közös visegrádi emlékezethelyek Szent Adalberttől a Budapest-Varsó vasútig

2023.04.10.

Interencia

A közép-európaiság tapintható és mégis nehezen megragadható szellemiség és attitűd körülöttünk, talán ezért van az, hogy a könyv konkrét példái személyek, városok, jelenségek kapcsán „ahaélményeket” adnak az olvasónak. Konkrét formában kimondják azokat a gondolatokat, amelyek körülöttünk lebegnek, érezzük őket, de eddig nem tudtuk így megragadni, megfogalmazni – a szerzők most...

Selmeci levelek

2023.03.19.

Interencia

Miután apám rokkantnyugdíjas lett, minden reggel odaült az íróasztalához azzal az elhatározással, hogy végre megírja a könyvét Selmecről. Legalább négyszer megigazította a székét, hogy kényelmesebben üljön, kétszer is kiegyenesítette az írógépbe fűzött papírt, majd vett egy nagy levegőt és nyomtatott nagy betűkkel leírta: SELMEC

Bolgárok. Kertészek

2023.03.18.

Interencia

A 19. század közepéig a hazai zöldségkertészet gyermekkoráról szoktak beszélni, az ezt követő évtizedekben azonban a kertészet már jól jövedelmező üzletággá vált. A kertészet, zöldségtermesztés fejlődésére a bolgárkertészek voltak nagy hatással. A magasabb színvonalú termelési technikát meghonosító külhoni kertészek ideérkezése a módszerek és a termesztési módok átvételét eredményezte. A 20....

A 17. századi régi magyarországi nyomtatványok cseh és szlovák nyelvű verses emlékei

2023.03.05.

Interencia

A 17. századi magyarországi cseh vagy szlovák nyelvű nyomtatványokban található énekek, versek, vagy kisebb rímes mondások szinte ismeretlenek a magyar szakirodalomban, annak ellenére, hogy a hazai kulturális örökség részét képezik, a Szent Adalbert Közép- és Kelet-Európa Kutatásokért Alapítvány új kötete talán változtatni tud ezen.

Irodalom és kurázsi

2023.03.03.

Interencia

Az irodalom cseppet sem ártalmatlan dolog. Amennyire az egyes nemzeti kánonokban szereplő művek megjelenítenek bizonyos értékrendeket, annyira teremtik is azokat, és így formálni tudják a társadalmat. A nemzetek kanonizált történetei, alakjai között vannak globális és regionális egyezések, és persze különbségek is, amelyek alapján könnyelmű és felelőtlen eszmefuttatásokra ragadtathatja magát az...

Ne féljetek!

2023.03.01.

Interencia

2021 szeptemberében a Szent Adalbert Közép- és Kelet-Európa Kutatásokért Alapítvány nemzetközi tudományos konferenciát szervezett Esztergomban Az egyházak és a közép-európai átmenet címmel. A konferenciához kiállítás is csatlakozott. A közép-európai rendszerváltások 30. évfordulójára Grzegorz Górny által a prágai Lengyel Intézet és a magyar kulturális intézet segítségével összeállított, Ne féljetek! A katolikus...

Mennyit ér egy politikus?

2023.02.22.

Interencia

Amennyit az életműve? Melyik politikus életműve ér annyit, hogy emlékezzünk rá? Mi teszi az utókor számára emlékezetessé egy politikus életművét…? Hazatérés címmel gróf Esterházy János életéről szóló misztériumdrámát mutattak be a Nemzeti Színházban 2022. október 28-án. Mi a december 7-i előadáson jártunk.

Visegrád mentális arcáról

2023.02.17.

Interencia

Lehet-e egyáltalán ilyesmiről beszélni? Hiszen mekkorák a különbségek közöttünk a Balti-tengertől a Cseh-erdőig vagy a Kárpátoktól a magyar Alföldig! Mégis, ha nagyobb nemzetközi társaságba kerül az ember, hamar kiderül, visegrádi „honfitársakkal” jobban megértheti magát az ember, mint Európa vagy a világ más részéből jött emberekkel.

Szent Cirill, Szent Metód, Szent István

2023.02.14.

Interencia

A magyar-szlovák viszony keresztény értelmezhetősége szempontjából igen fontos Szent Cirill és Szent Metód küldetése, a szláv apostolok és kontinuitásuk a szlovák nemzeti identitásban. A Rasztiszlav hívására érkezett testvérpár bizánci hittérítő volt.

A visegrádi népek morfológiájához

2023.02.05.

Interencia

A visegrádi népekben közös elem, hogy a Nyugat részeinek tudják magukat. Ha történelmük kezdeteit nézzük, az írásbeliség latin nyelvű. Ha küzdelmeiket nézzük, a németséggel élték együtt hétköznapjaikat. A nürnbergi faszobrászt, Veit Stosst városukba meghívó németajkú gazdag krakkói polgárok probléma nélkül vallották királyuknak a Wawelben lakó lengyel uralkodót.

Cseh ördög és pokol

2023.01.30.

Interencia

A középkori lelkiségi irodalom egyik legfőbb kérdése volt a lélek sorsa, vagyis az ember élete során elkövetett bűneinek büntetése és jótetteinek jutalma. Az egyéni bűnök és erények következményeit mutatja be Dante Alighieri korszakalkotó műve, az Isteni színjáték, amely hamar ismertté vált Csehországban is.

Valóban rendeznünk kellene már közös dolgainkat

2023.01.06.

Interencia

A Charta XXI. megbékélési mozgalom 2010-ben született, de 2009-ben fogant. A Szentimrevárosban, a Klebelsberg Kuno szobor előtt kellett ünnepi beszédet mondanom június 4-én. Rájöttem, hogy „hagyományos” Trianon-beszédet nem tudok mondani. Kevés az, hogy vesszen Trianon. Nem elég a fájdalmunkat kifejezni, s azután menni tovább, mintha mi sem történt volna. Megoldás...

Fogjunk össze

2022.12.21.

Interencia

Nem hódítottunk. Befogadtunk, szövetkeztünk Árpád elei óta. Aztán a “kalandozások” idején is morva-szlávokkal fegyverbarátságban. Jutalmuk Koronánk alatt a teljes nemzetegység, a szláv-magyar nemesség.

1%

Szent Adalbert Közép- és Kelet-Európa Kutatásokért Alapítvány (2500 Esztergom, Szt. István tér 10.) Adószám: 18617979-1-11

A honlapon közzétett tartalmak csak a szerző, illetve az Interencia folyóiratot kiadó szervezetek engedélyével közölhetők újra. A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a meg nem rendelt kéziratokat ne, vagy szerkesztett formában közölje.

© Szent Adalbert Közép- és Kelet-Európa Kutatásokért Alapítvány, Charta XXI. Egyesület

Főszerkesztő: Mészáros Andor

Szerkesztőség: Halász Iván, Illés Pál Attila, Käfer István, Kiss Gy. Csaba, Kovács Eszter, Surján László

ISSN

Kapcsolat:

szentadalbertalapitvany@gmail.com

2500 Esztergom, Szt. István tér 10.

Szerzőinknek

A beérkezett kéziratok elfogadásának, illetve megjelentetési időhöz kötésének joga a szerkesztőséget illeti meg. A kéziratokat Times New Roman betűtípusban, 12-es betűnagyságban, .doc vagy .docx, illetve .rtf kiterjesztésben várjuk a szentadalbertalapitvany@gmail.com email címre, mellékletként.

A kéziratok terjedelme nem haladhatja meg a fél ívet (20 000 leütés), az írások címe az 50 leütést. Az írásokhoz 250-500 leütés közötti terjedelmű bevezetőt, rezümét kérünk. Az ennél terjedelmesebb kéziratok esetén egyeztetés szükséges.

A kéziratokat magyar, vagy angol nyelven várjuk. A magyar nyelvű kéziratok esetében “A magyar helyesírás szabályai” című kötet legújabb kiadásának szabályai irányadók. Irodalomjegyzéket nem közlünk, az esetleges jegyzeteket, hivatkozásokat végjegyzet formájában kérjük. A kiemelendő szövegrészek kurzivált formában szerepeljenek. Az évszázadokat arab számmal kérjük feltüntetni, dátumok esetében az év és a nap számmal, a hónap betűvel. Személynevek esetében, első említésnél, a vezeték és keresztnevet is kérjük említeni. A képekhez, ábrákhoz címet és forrásmegjelölést kérünk.

A végjegyzetek esetében a Századok folyóirat hivatkozási előírásának használatát kérjük (https://szazadok.hu/dokumentumok/Kozlesi_szabalyzat_2017_majus.pdf, 2.3. Hivatkozások szerkesztési előírásai, 4-8.)